Egen Bokeh & Bokeh i Olika Figurer



Bokeh...

...är ett mycket älskat fenomen i fotovärlden...

Jag vet att många gått igenom det förr, men jag tänkte att det inte skadar om jag också gör det...

Jag tänkte även gå igenom hur man får bokeh i olika former och färger...

Så vi börjar med att skapa vanlig bokeh... Vilken ljuskälla som helst funkar, men folie är ett beprövat och omtyckt sätt...

Jag gjorde så här:



... Jag rev loss en bit folie och skrynklade ganska grovt... Sedan la jag folien i solen så att den reflekterar ljuset från solen...

När man fotar bokeh skall man sträva efter så stor bländaröppning som möjligt (f/1.4 , 2.8 , 3.5 osv...). Jag fotade med mitt kitobjektiv, eftersom att det är det som de flesta har tillgång till.

...För att få så stor bländaröppning som möjligt på mitt 18-55mm f/3.5-5.6 så måste jag zooma ut så mycket som möjligt... För att inte få med bakgrunden då får man gå närmare motivet och fokusera manuellt så att det blir oskarpt...



Så här blev resultatet... För att ge bokehn en annan färg sedan så använde jag mig av funktionen Hue/Saturation. Vill du läsa mer om Hue/Saturation, så klicka HÄR.



För att få den här hjärtfärgade bokehn så trädde jag på en sån här på objektivet:



Jag gjorde den enbart av papper och tejp och klippte sedan ut den figuren jag ville att bokehn skulle vara.

(På bilden är det ett utropstecken, men jag använde mig självklart av ett hjärta när jag fotade hjärtbokehn...)

Testa olika figurer och få olika effekter.. Här på bilder hade jag klippt ut ett utropstecken... Men man kan även prova med stjärnor, peacemärken, kors eller andra symboler!


Lycka till med fotandet!

Kommentarer
Postat av: Matildaz

Så fint!

2011-03-24 @ 17:16:22
URL: http://matildaz.blogg.se/
Postat av: PlanetaryGO! - Malmös fotoblogg

Just nu har jag en tävling i samarbete med johanpixels där du kan vinna en diffuser till din kamera!

Gå in på bloggen för att delta och du kan även läsa mer om priset (:

2011-03-24 @ 20:03:09
URL: http://planetarygo.blogg.se/
Postat av: fanny - foto

missa inte fototävlingen på bloggen med chans att vina ett valfritt armband från min smyckesverkstad!

ursäkta om du uppfattar detta som reklam ;)

2011-03-25 @ 17:15:18
URL: http://faannypersson.blogg.se/
Postat av: Elin:)

Bra tips:D

2011-03-25 @ 22:11:10
URL: http://selses.blogg.se/
Postat av: frida

ååh tack, har funderat över hur man gör länge nu men inte orkat ta reda på de, haha! tusen tack! :D

2011-03-27 @ 00:28:06
URL: http://fridahagstrom.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (bara mellan dig och mig)

Adress till din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
ellwis bild & foto.
Ella Wirstad, 19, Göteborg.
Skriver om livet. Om vad som finns på insidan och fotograferar det som syns på utsidan. Om att vara precis som alla andra men ändå helt unik. Om gamla secondhand-plagg, mumin, nittiotal och hipstermusik. Hoppas att du gillar det.

Kontakta mig
Följ mig
Ställ en fråga

RSS 2.0 bloglovin