Hur jag fotograferar produktfoton


Känner att kreativiteten börjar sina... Man blir inte sugen på att fota när allting är vitt och blött ute... Iallfall inte när det har varit det så länge...


Därför tänkte jag att jag slänger in ett litet tips... Nämligen hur jag fotade produktfotona till inlägget om min utrustning [länk]... Och bilden på objektivet här nedanför...






... Så här såg det ut... Jag använde en låda från IKEA, med ett A3 papper och en glasskiva från en gammal tavla... En lätt och billig variant av ett fototält...

Det enda ljuset jag hade var naturligt ljus från fönstret bakom...

Eftersom att jag även behövde ganska liten bländaröppning (f/16.0), för att fotot skulle bli skarpare fick jag använda långa slutartider (s6.0). Därför ställde jag kameran på stativet och använde fjällutlösaren för att inte få skakningsoskärpa i bilden...

Efteråt fick jag redigera bilden ganska mycket, framför allt i Camera Raw... Hur jag gjorde det ser ni här:



Kolla i HD för att kunna se detaljerna!

-Om du har foton som inte är av RAW-format
så kan du välja Open As... , trycka på bilden du vill ha och välja open as >Camera Raw...

-Om du inte har Camera Raw till ditt Photoshop kan du läsa den här guiden [länk] för att se hur man gör.

Det var allt... Hoppas att det var till hjälp och kommentera om du har någon fråga! :)



Kommentarer
Postat av: Marielle

svar: Hej, jag tror inte du förstår riktigt. För det ser väldigt fel ut när jag kollar i din kod.

I din sidomeny bör det se ut mer såhär:



<div id="side">

<div class="navheader">Rubrik</div>

<div class="nav">

Detta är EN ruta, här har du det du vill ha I rutan.

</div>



<div class="navheader">Rubrik2</div>

<div class="nav">

Dett är ruta två, här i har du det du vill ha i rutan.

</div>



</div>



Du har i dagsläget, iaf på din testblogg, massa andra saker som inte hör dit.

Vill du ha rutor som jag förstår det bör du bygga upp det såhär, annars blir det svårt och krångligt.

Vill du inte ha en rubrik ovaför din ruta tar du bort <div class="navheader"></div> som är placerad ovan den rutan som ej ska ha rubrik.

Du kan lägga till hur många som helst av rutorna & rubrikerna, beroende på hur många du vill ha förstås.



Det som händer sen är ju att du måste ändra i stilmallen för att få det att se ut som du vill.

Det viktiga är att inte ha någon bakgrund på #side och att du HAR bakgrund på .nav annars blir det inte mycket till rutor. Du kommer behöva ändra i margin och padding i "inställningarna" för .nav, där du främst ska lägga till margin-bottom: x antal px; Så de flyttas ifrån varandra. Är de redan i från varandra kan du sänka talet, om det finns ett, annars kan du ta ett negativt tal för att flytta dem närmare varandra.



.navheader bör också ha en bakgrund och du kan med hjälp av margin se till så den ligger där du vill ha den. Om du är osäker på hur margin och padding fungerar råder jag dig att googla / läsa på w3schools.com om css-kod.



Nu låter jag kanske lite sur, men det är jag inte haha. Lycka till. Fråga om du undrar något specifikt. Jag försöker alltid svara! :)

2011-01-09 @ 23:49:51
URL: http://mariellekarusell.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (bara mellan dig och mig)

Adress till din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
ellwis bild & foto.
Ella Wirstad, 19, Göteborg.
Skriver om livet. Om vad som finns på insidan och fotograferar det som syns på utsidan. Om att vara precis som alla andra men ändå helt unik. Om gamla secondhand-plagg, mumin, nittiotal och hipstermusik. Hoppas att du gillar det.

Kontakta mig
Följ mig
Ställ en fråga

RSS 2.0 bloglovin