Devil's Food Chokladmuffins



Här är det utlovade receptet på de supergoda chokladmuffinsen jag bakade i fredags!



18 muffins

50 g flytande margarin
115 g farinsocken
2 ägg
115 g vetemjöl
½ tsk bikarbonat
25 g kakaopulver
1 ¼ dl crème fraiche

Glasyr

125 g mörk choklad
2 msk socker 1 ½ dl crème fraiche

Chokladspån eller daim till toppingen

Gör så här:

♥ Värm upp ugnen till 180°. Placera 18 pappersformar i en muffinsplåt eller ställ 18 dubbla pappersformar på en bakplåt.

♥ Rör margarin, socker ägg, mjöl, bikarbonat och kakao i en skål och kör med en elvisp tills smeten just blivit slät. Vänd ned creme fraiche och fördela sedan muffinssmeten i formarna.

♥ Grädda kakorna i 30 min eller tills de höjt sig och känns fasta. Flytta över dem till ett galler och låt svalna

♥ Glasyr: Bryt chokladen i en värmetålig skål. Ställ skålen över en kastrull men sakta sjudande vatten tills chokladen smält. Rör om då och då. Flytta från värmen och låt svalna en aning. Vispa därefter ned socker och creme fraiche. Bred glasyren över muffinsen och låt den stelna i kylskåpet före servering. Om du vill kan du dekorera med chokladspån, men jag strödde på lite daim som jag krossat mot bordet i förpackningen.


Kommentarer
Postat av: ebba bloppis på bloggen

men guuud så goda de ser ut :D

2011-02-07 @ 18:51:22
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: ELLINORLJUNG.WEBBLOGG.SE ♥

sv: Normalt brukar jag inte göra bloglovin byten, men vi kan väl göra det om du vill. Men om jag efter ett tag märker att jag inte är intresserad av din blogg så slutar jag följa den, så du vet!



:)

2011-02-07 @ 19:48:58
URL: http://ellinorljung.webblogg.se/
Postat av: emma

startade nyss en fotoblogg :) (eller igår kväll) skulle vara kul å höra vad folk tycker om den :)

2011-02-08 @ 21:01:24
URL: http://mynd.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (bara mellan dig och mig)

Adress till din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
ellwis bild & foto.
Ella Wirstad, 19, Göteborg.
Skriver om livet. Om vad som finns på insidan och fotograferar det som syns på utsidan. Om att vara precis som alla andra men ändå helt unik. Om gamla secondhand-plagg, mumin, nittiotal och hipstermusik. Hoppas att du gillar det.

Kontakta mig
Följ mig
Ställ en fråga

RSS 2.0 bloglovin