AF-S Nikkor 50mm f/1,4G GUIDE



Bild HÄR ifrån

Som många av er vet så fick jag ett 50mm f/1,4 objektiv på min födelsedag. Jag tänkte förklara fördelarna med just det objektivet och vilka funktioner det var som fick mig att välja det.

Okej, så först och främst var det möjligheten till den stora bländaröppningen. F1,4 är bländartalet och denna siffra betyder att om man dividerar den med objektivets brännvidd får man fram bländaröppninges storlek i mm i diameter. Det stora bländartalet gör alltså så att man får in mer ljus i kameran och skärpedjupet blir mindre d.v.s. att en mindre del av bilden blir i fokus..
Att få in mer ljus i kameran är till god hjälp då man vill fota ett föremål som rör sig, fast man inte har så mycket ljus. Ett litet skärpedjup ger även snygga och tittvänliga bilder. Det är skönare att vila ögat på en bild som bara har fokus på motivet, utan någon rörig bakgrund som tar uppmärksamheten från det.

Ett exempel på en bild med kort skärpedjup...




Ett stort skärpedjup ger även en fin bokeh i bilder. Bokeh är de små "ljusplupparna" som blir när man fotar en ljuskälla i oskärpa..

Ett exempel på hur detta ser ut kommer här...

Detta är en bild på Stenungsunds kemiska industri och den nedre bilden visar hur bokeh kan se ut...


Jag hoppas att ni lärde er någonting nytt...

Fortsätt följa min blogg för mer tips & tricks och vi ses snart!


Kommentarer
Postat av: alexandra | foto

Svar: Åh, va snällt av dej! :)

Din är inte så tokig den heller, du tar jättefina bilder! :D

2010-12-07 @ 16:18:55
URL: http://alexandrasphoto.blogg.se/
Postat av: alexandra | foto

Svar: Åh, va snällt av dej! :)

Din är inte så tokig den heller, du tar jättefina bilder! :D

2010-12-07 @ 16:19:19
URL: http://alexandrasphoto.blogg.se/
Postat av: ELINA

vill också haa! x)

2010-12-07 @ 18:28:47
URL: http://meullerphoto.blogg.se/
Postat av: Sara

Vill du ha äran att bli min livräddare i tvåan då vi ska fota?

2010-12-09 @ 17:59:27
Postat av: Amanda - svarar

Hej!

Jag tycker verkligen du är begåvad inom fotografering! Jag fotar med kitobjektet 18-55 med min nikon d3000.

Min fråga till dig är vilket objektiv du skulle vilja tipsa om? Jag såg det 50mm, men är det ett fast objektiv? Skulle du tipsa om ett zoom objektiv etc? jag hoppas på svar! kram amanda

2011-10-17 @ 22:42:49
URL: http://nattstad.se/primms

Kommentera gärna inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (bara mellan dig och mig)

Adress till din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
ellwis bild & foto.
Ella Wirstad, 19, Göteborg.
Skriver om livet. Om vad som finns på insidan och fotograferar det som syns på utsidan. Om att vara precis som alla andra men ändå helt unik. Om gamla secondhand-plagg, mumin, nittiotal och hipstermusik. Hoppas att du gillar det.

Kontakta mig
Följ mig
Ställ en fråga

RSS 2.0 bloglovin